STATUT
Akademickiego Koła Przewodników Górskich PTTK
w Bielsku-Białej
Rozdział I Przepisy ogólne..
- Akademickie Koło Przewodników Górskich PTTK w Bielsku-Białej, zwane
dalej w skrócie AKPG, ma status klubu PTTK i działa przy Oddziale
Akademickim PTTK przy Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej.
- AKPG może posiadać własną odznakę, hymn, uroczyste przyrzeczenie i
kolory klubowe oraz używa pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami.
- AKPG może być członkiem organizacji krajowych i międzynarodowych.
- Do zadań AKPG należy:
4.1. Obsługa przewodnicka górskich imprez turystycznych organizowanych
przez Oddział Akademicki PTTK w Bielsku-Białej.
4.2. Podnoszenie kwalifikacji przewodników oraz szkolenie kandydatów na
przewodników.
4.3. Prowadzenie innej działalności wynikającej z zadań programowych
PTTK.
Rozdział II Członkowie, ich prawa i obowiązki.
AKPG zrzesza przewodników górskich.
Członkiem AKPG może zostać każdy członek PTTK, który:
6.1. Ukończył kurs przewodnicki AKPG.
6.2. Posiada uprawnienia Przewodnika Górskiego lub Studenckiego Przewodnika Górskiego
i uzyska akceptację Zarządu AKPG.
6.3. Członkowie AKPG mogą należeć do innych kół przewodnickich,
jednakże w oficjalnych statystykach wykazywani będą tylko w jednym - wybranym
przez siebie - kole (w miejscu złożenia dokumentacji przewodnickiej).
6.4. Fundusz przewodnicki wypracowany przez członka AKPG odprowadzany jest do
tego koła, w którym złożona jest jego dokumentacja
przewodnicka.
Członek AKPG ma prawo:
7.1. Wybierać i być wybieranym do władz AKPG.
7.2. Brać udział w wypełnianiu zadań statutowych AKPG.
7.3. Zgłaszać wnioski dotyczące działalności AKPG.
7.4. Brać udział w zebraniach Zarządu AKPG i Komisji
Rewizyjnej AKPG.
Członek AKPG ma obowiązek:
8.1. Przestrzegania statutu AKPG oraz uchwał Zarządu AKPG.
8.2. Płacenia składek członkowskich w terminie określonym przez Zarząd
AKPG.
8.3. Noszenia odznaki przewodnickiej w czasie wykonywania pracy
przewodnickiej.
8.4. Brania udziału w Walnych Zebraniach AKPG.
Utrata członkostwa następuje w przypadkach:
9.1. Automatycznie wskutek niespełnienia obowiązku zawartego w p. 8.2.
9.2. Dobrowolnego wystąpienia z AKPG.
9.3. Skreślenia decyzją Zarządu AKPG z powodu nieprzestrzegania statutu
AKPG lub rażących uchybień w pracy przewodnickiej. Skreślonym przysługuje
prawo odwołania się do Walnego Zebrania AKPG.
Rozdział III Władze AKPG.
Władzami AKPG są:
10.1. Walne Zebranie AKPG.
10.2. Zarząd AKPG.
10.3. Komisja Rewizyjna AKPG.
Uchwały władz AKPG zapadają zwykłą większością głosów, o ile
Statut nie stanowi inaczej.
Walne Zebranie jest najwyższą władzą AKPG. Walne Zebranie zwołuje Zarząd
AKPG raz do roku powiadamiając wszystkich członków co najmniej na 14 dni
przed ustalonym terminem. Regulamin obrad Walnego
Zebrania zatwierdza Walne Zebranie.
Zarząd AKPG może zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie:
1 - z własnej inicjatywy,
2 - na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków AKPG'
3 - na żądanie Komisji Rewizyjnej AKPG
w terminie jednego miesiąca od zgłoszenia żądania i obraduje tylko w
sprawach, dla których zostało zwołane.
Do zadań Walnego Zebrania należy:
14.1. Wybór prezesa, członków Zarządu AKPG, i Komisji Rewizyjnej AKPG.
14.2. Wybór reprezentantów AKPG na zjazdy i konferencje.
14.3. Rozpatrzenie sprawozdań Zarządu AKPG, Komisji Rewizyjnej AKPG oraz
udzielenie absolutorium Zarządowi AKPG.
14.4. Uchwalanie zmian w Statucie AKPG.
14.5. Rozpatrywanie i uchwalanie zgłoszonych wniosków.
14.6. Ustalanie wysokości składki członkowskiej.
14.7. Zatwierdzanie decyzji Zarządu AKPG o przystąpieniu AKPG do innych
organizacji.
Uchwały Walnego Zebrania AKPG zapadają w głosowaniu jawnym. Wyjątek
stanowią: glosowania w sprawach personalnych i w przypadku żądania 1/10 członków,
gdzie przewodniczący zarządza głosowanie tajne.
Zarząd AKPG składa się z 5 osób, w tym: prezesa, wiceprezesa ds.
szkolenia, wiceprezesa d/s imprez, sekretarza i skarbnika. Zarząd ma prawo
dokooptować do swego składu nowych członków w miejsce ustępujących, za
wyjątkiem prezesa. Kadencja Zarządu trwa dwa lata.
Do zadań Zarządu AKPG należy:
17.1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
17.2. Kierowanie działalnością AKPG.
17.3. Składanie sprawozdań z działalności AKPG.
17.4. Rozstrzyganie w sprawach członkowskich; przyjęcia, skreślenia.
17.5. Opiniowanie wniosków w sprawach o rozszerzenie uprawnień.
17.6. Prowadzenie kartoteki członków.
17.7. Podejmowanie decyzji o przystąpieniu AKPG do innych organizacji.
17.8. Wypełnianie obowiązków wynikających z p.4.1.. Statutu AKPG.
17.9. Powoływanie
komisji szkoleniowej w składzie 3-osobowym (przewodniczącym zostaje
automatycznie wiceprezes ds. szkolenia), której zadaniem jest organizowanie
szkolenia kandydatów na przewodników oraz organizowanie szkoleń podnoszących
kwalifikacje przewodników.
Komisja Rewizyjna AKPG składa się z trzech osób i wybiera ze swego grona
przewodniczącego. Kadencja trwa dwa lata. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy
bieżąca kontrola działalności Zarządu AKPG oraz składanie sprawozdań
Walnemu Zebraniu i wnioskowanie w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego
Zarządu AKPG.
Członkowie Komisji Rewizyjnej AKPG mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu
AKPG z głosem doradczym.
Nie można łączyć funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
Rozdział IV Sprawy majątkowe i finansowe.
Majątek AKPG stanowią ruchomości i fundusze.
Na fundusze AKPG składają się:
22.1. Składki członkowskie AKPG.
22.2. Wpływy z działalności statutowej.
22.3. Darowizny, dotacje i inne świadczenia.
Rozdział V Postanowienia końcowe.
Zmiany Statutu uchwala Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy
obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
Rozwiązanie AKPG może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania powziętej
większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
W przypadku rozwiązania AKPG bądź odłączenia od Oddziału Akademickiego
PTTK w Bielsku-Białej, majątek AKPG nabyty ze środków PTTK przechodzi na własność
OA PTTK na drodze porozumienia stron. O przeznaczeniu majątku nabytego ze środków
własnych AKPG decyduje Walne Zebranie AKPG.
|