Powrót

Akademickie Koło Przewodników Górskich
Bielsko-Biała

STATUT

Akademickiego Koła Przewodników Górskich PTTK
w Bielsku-Białej

Rozdział I Przepisy ogólne..

  1. Akademickie Koło Przewodników Górskich PTTK w Bielsku-Białej, zwane dalej w skrócie AKPG, ma status klubu PTTK i działa przy Oddziale Akademickim PTTK przy Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej.
  2. AKPG może posiadać własną odznakę, hymn, uroczyste przyrzeczenie i kolory klubowe oraz używa pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  3. AKPG może być członkiem organizacji krajowych i międzynarodowych.
  4. Do zadań AKPG należy:
    4.1. Obsługa przewodnicka górskich imprez turystycznych organizowanych przez Oddział Akademicki PTTK w Bielsku-Białej.
    4.2. Podnoszenie kwalifikacji przewodników oraz szkolenie kandydatów na przewodników.
    4.3. Prowadzenie innej działalności wynikającej z zadań programowych PTTK.
  5. Rozdział II Członkowie, ich prawa i obowiązki.

  6. AKPG zrzesza przewodników górskich.
  7. Członkiem AKPG może zostać każdy członek PTTK, który:
    6.1. Ukończył kurs przewodnicki AKPG.
    6.2. Posiada uprawnienia Przewodnika Górskiego lub Studenckiego Przewodnika Górskiego i uzyska akceptację Zarządu AKPG.
    6.3. Członkowie AKPG mogą należeć do innych kół przewodnickich
    , jednakże w oficjalnych statystykach wykazywani będą tylko w jednym - wybranym przez siebie - kole (w miejscu złożenia dokumentacji przewodnickiej).
    6.4. Fundusz przewodnicki wypracowany przez członka AKPG odprowadzany jest do tego koła, w którym złożona
    jest jego dokumentacja przewodnicka.
  8. Członek AKPG ma prawo:
    7.1. Wybierać i być wybieranym do władz AKPG.
    7.2. Brać udział w wypełnianiu zadań statutowych AKPG.
    7.3. Zgłaszać wnioski dotyczące działalności AKPG.
    7.4. Brać udział w zebraniach Zarządu AKPG i
    Komisji Rewizyjnej AKPG.
  9. Członek AKPG ma obowiązek:
    8.1. Przestrzegania statutu AKPG oraz uchwał Zarządu AKPG.
    8.2. Płacenia składek członkowskich w terminie określonym przez Zarząd AKPG.
    8.3. Noszenia odznaki przewodnickiej w czasie wykonywania pracy przewodnickiej.
    8.4. Brania udziału w Walnych Zebraniach AKPG.
  10. Utrata członkostwa następuje w przypadkach:
    9.1. Automatycznie wskutek niespełnienia obowiązku zawartego w p. 8.2.
    9.2. Dobrowolnego wystąpienia z AKPG.
    9.3. Skreślenia decyzją Zarządu AKPG z powodu nieprzestrzegania statutu AKPG lub rażących uchybień w pracy przewodnickiej. Skreślonym przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania AKPG.
  11. Rozdział III Władze AKPG.

  12. Władzami AKPG są:
    10.1. Walne Zebranie AKPG.
    10.2. Zarząd AKPG.
    10.3. Komisja Rewi
    zyjna AKPG.
  13. Uchwały władz AKPG zapadają zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej.
  14. Walne Zebranie jest najwyższą władzą AKPG. Walne Zebranie zwołuje Zarząd AKPG raz do roku powiadamiając wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed ustalonym terminem. Regulamin obrad Walnego Zebrania zatwierdza Walne Zebranie.
  15. Zarząd AKPG może zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie:
    1 - z własnej inicjatywy,
    2 - na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków AKPG'
    3 - na żądanie Komisji Rewizyjnej AKPG
    w terminie jednego miesiąca od zgłoszenia żądania i obraduje tylko w sprawach, dla których zostało zwołane.
  16. Do zadań Walnego Zebrania należy:
    14.1. Wybór prezesa, członków Zarządu AKPG, i Komisji Rewizyjnej AKPG.
    14.2. Wybór reprezentantów AKPG na zjazdy i konferencje.
    14.3. Rozpatrzenie sprawozdań Zarządu AKPG, Komisji Rewizyjnej AKPG oraz udzielenie absolutorium Zarządowi AKPG.
    14.4. Uchwalanie zmian w Statucie AKPG.
    14.5. Rozpatrywanie i uchwalanie zgłoszonych wniosków.
    14.6. Ustalanie wysokości składki członk
    owskiej.
    14.7. Zatwierdzanie decyzji Zarządu AKPG o przystąpieniu AKPG do innych organizacji.
  17. Uchwały Walnego Zebrania AKPG zapadają w głosowaniu jawnym. Wyjątek stanowią: glosowania w sprawach personalnych i w przypadku żądania 1/10 członków, gdzie przewodniczący zarządza głosowanie tajne.
  18. Zarząd AKPG składa się z 5 osób, w tym: prezesa, wiceprezesa ds. szkolenia, wiceprezesa d/s imprez, sekretarza i skarbnika. Zarząd ma prawo dokooptować do swego składu nowych członków w miejsce ustępujących, za wyjątkiem prezesa. Kadencja Zarządu trwa dwa lata.
  19. Do zadań Zarządu AKPG należy:
    17.1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
    17.2. Kierowanie działalnością AKPG.
    17.3. Składanie sprawozdań z działalności AKPG.
    17.4. Rozstrzyganie w sprawach członkowskich; przyjęcia, skreślenia.
    17.5. Opiniowanie wniosków w sprawach o rozszerzenie uprawnień.
    17.6. Prowadzenie kartoteki członków.
    17.7. Podejmowanie decyzji o przystąpieniu AKPG do innych organizacji.
    17.8. Wypełnianie obowiązków wynikających z p.4.1.. Statutu AKPG.
    17.9
    . Powoływanie komisji szkoleniowej w składzie 3-osobowym (przewodniczącym zostaje automatycznie wiceprezes ds. szkolenia), której zadaniem jest organizowanie szkolenia kandydatów na przewodników oraz organizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje przewodników.
  20. Komisja Rewizyjna AKPG składa się z trzech osób i wybiera ze swego grona przewodniczącego. Kadencja trwa dwa lata. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy bieżąca kontrola działalności Zarządu AKPG oraz składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu i wnioskowanie w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu AKPG.
  21. Członkowie Komisji Rewizyjnej AKPG mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu AKPG z głosem doradczym.
  22. Nie można łączyć funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
  23. Rozdział IV Sprawy majątkowe i finansowe.

  24. Majątek AKPG stanowią ruchomości i fundusze.
  25. Na fundusze AKPG składają się:
    22.1. Składki członkowskie AKPG.
    22.2. Wpływy z działalności statutowej.
    22.3. Darowizny, dotacje i inne świadczenia.
  26. Rozdział V Postanowienia końcowe.

  27. Zmiany Statutu uchwala Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  28. Rozwiązanie AKPG może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
  29. W przypadku rozwiązania AKPG bądź odłączenia od Oddziału Akademickiego PTTK w Bielsku-Białej, majątek AKPG nabyty ze środków PTTK przechodzi na własność OA PTTK na drodze porozumienia stron. O przeznaczeniu majątku nabytego ze środków własnych AKPG decyduje Walne Zebranie AKPG.